Finská sauna

Další nabídkou při návštěvě našich lázních je pobyt ve finské sauně, následné ochlazení v dřevěněné ochlazovací vaně či ve sprše se světelným efektem. Návštěva této vyhřívané místnosti působí blahodárně a má ozdravný a očistný vliv na lidský organismus. „Sauna“ je označení pro mnoho typů těchto zařízení, nicméně samotný název „sauna“ pochází z finštiny. Právě ze Skandinávie se moderní forma sauny rozšířila do USA a do Evropy. 

Ve Finsku je pouze 5,5 milionu obyvatel; na ně však připadá až dva miliony saun. To jednoznačně svědčí o její popularitě. Asi čtyři z pěti finských domácností mají doma saunu, a to i v panelových bytech!Původní finská sauna se od té dnešní značně liší. Typická finská sauna je jako malá letní chata, situovaná nejlépe někde u jezera. Každá sauna musí být uvnitř obložena dřevem po celé ploše. Nenajdeme v ní moderní kamna pro výhřev. Saunu je nutné nejprve pořádně vytopit dřevem, z něhož vzniká kouř, charakteristický pro skandinávské sauny. Jakmile horký kouř vyhřeje celou místnost, vyfouká se ven a sauna je připravena.

V sauně se léčili nemocní, rodily děti a dokonce udilo tradiční maso. Později, mezi lety 1960 -1970, se ve Finsku rozmohlo saunování masivně a postupně se dostalo i do měst. V této době vznikaly velké hromadné sauny pro obyvatele celých domů. Na rozdíl od našich zvyklostí, ve Finsku nechodí do sauny dohromady muži se ženami, s výjimkou manželů.

V moderní finské sauně je teplota v rozmezí 80 -100 stupňů Celsia a nutností je suchý vzduch. Teplotu zajišťují nejčastěji elektrická kamna, pokrytá rozehřátými lávovými kameny. V případě menších prostor tak, jak je to například v našem relaxačním zařízení, je minimálním výkon pro elektrická kamna 3,6 kW.

V sauně je doporučeno zůstat 10 minut. Jde však pouze o orientační dobu, časová volba pobytu je individuální. Většina „skalních“ saunařů zůstává v sauně i 12 - 15 minut. Před saunováním a mezi saunami vyžaduje tělo nadprůměrný pitný režim. Je také vhodné, až nutné, omezit v průběhu saunování fyzické aktivity, tělo jinak nezatěžovat a hlavně se uvolnit.

Jaký je zdravotní přínos finské sauny?

Saunování obecně zajišťuje odplavování odpadních látek z těla. Velmi účinně posiluje srdce a zlepšuje prokrvení cév. Při pobytu ve finské sauně se člověku zvýší srdeční tempo o 30 - 75%. Tento zátěžový test je vynikající pro posilování srdce a zlepšení cirkulace krve v těle. Sauna je tedy dobrá prevence proti nemocem oběhového systému. Průtok krve se zvýší až o 70%. Což má přímý vliv na buněčnou aktivitu.

Dalším výrazným efektem je emulgace tuku nahromaděného v kůži. Tuk, který se zde hromadí, má pro celé tělo značně negativní efekt. Podpora průtoku krve dokáže tuk rovnoměrněji rozptýlit. Neznamená to však, že sauna pomáhá při odbourávání tuku a hubnutí. Často se objevuje mýtus, že v sauně se hubne. Pobyt v sauně sice spálí kolem 300 kalorií, což odpovídá asi 30 minutám cvičení. Snižování hmotnosti se ale koná primárně krátkodobě, a to v důsledku odvodnění těla. 

Sauna rovněž podporuje tvorbu kolagenu. Ten způsobuje mladě vypadající pleť. Kůže je více napnutá, elastická a svěží.

Největší přínos má saunování v posilování imunity každého z nás. Je dokázáno, že pravidelní návštěvníci sauny jsou méně nemocní. Sauna je účinnou prevencí vůči sezónním nemocem, zejména respiračním onemocněním a nemocem dýchací soustavy, jako je chřipka, rýma apod. Sauna ničí viry, bakterie a dokonce další parazity, jakými jsou například vši.

Relaxace a odpočinek

Detoxikace v sauně způsobuje jisté uvolnění a příjemné vyčerpání. Kdo nezažil proces saunování, těžko pochopí výše vyřčené. Sauna je velmi účinným způsobem relaxace, který si ale každý vykládá po svém.

Na úplný závěr doporučení lékařů

Ø  Před saunováním a po něm se nemá pít alkohol ani užívat léky.

Ø  Délka jednoho pobytu v sauně by neměla převyšovat 15 minut; toto doporučení je ovšem pouze orientační a je na každém, jak dlouho v sauně vydrží.

Ø  Je nezbytné dodržovat pitný režim. Znamená to po každé sauně doplnit 2 – 4 dl vody.

Ø  Nechodit do sauny nemocný. Saunu by také neměli navštěvovat kardiaci, osoby s výkyvy srdečního rytmu a náchylností k angínám.

Ø  A nakonec - omezit v sauně jakékoli fyzické aktivity. 

Jak je vidět, všechna doporučení odborníků, tedy lékařů, jsou v naprostém souladu s naším průvodním komentářem, výše uvedeným. Proto opusťte na chvíli svět shonu, stresu, nikdy nekončící práce a neklidu, a vstupte do našeho ráje. Věřte, že nebudete litovat. 

 
Facebook Twitter Google+ Pinterest
×

Log in